08 March 2007

Berpantang Maut Sebelum Ajal...

Hari ini aku nyaris-nyaris mengucapkan selamat tinggal pada semua... Pagi-pagi lagi aku dapat rasakan perubahan pada diri aku... Seluruh badan aku terasa sakit... Kepala aku sudah dua hari terasa pening... Hari sebelum ini aku dapat buat seperti biasa... Tapi hari ini, aku tidak dapat menipu diri sendiri... Aku hanya diam tanpa sepatah kata... Cuma aku menyampuk jika perlu sahaja... Sedangkan teman- teman aku Amir, Aiz, Mee dan Saiful asyik menyanyi... Mereka saling kait mengait antara satu lagu dengan lagu yang lain sesama mereka...

Nanti Break pukul 12pm aku hendak pergi klinik... Aku rasa perlu klinik sebab pening aku semakin menjadi-jadi... Aku takut juga mana tau takut-takut ada penyakit lain... Emak aku selalu marah kalau aku selalu sebut perkataan pening... Ini pernah berlaku pada jiran sebelah rumah aku... Dia meninggal dunia akibat disahkan penyakit barah... Sebab itu emak aku melarang aku berkata demikian selalu...

Aku ingat hendak ajak Nd temankan aku ke klinik... Aku takut gak membawa motor dalam keadaan sebegini... Nak buat macam mana kalau Nd tidak mahu temankan... Ini kan masa makan... Dia takut tidak sempat pergi makan... So dipendekkan cerita aku pergi seoranglah nampaknya... Aku pun tak nak menyusahkan sesiapa cuma aku rasa perlukan pertolangan masa itu... Lagi pun sebelum ini aku pergi seorang jugak...

Apa yang aku takutkan hampir-hampir terjadi jugak... Cuma kata orang berpantang maut sebelum ajal... Aku nyaris-nyaris dilanggar kereta masa dekat lampu isyarat masa dalam perjalanan ke klinik... Hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu... Aku cuma terlanggar pembahagi jalan sahaja... Nasib baik tiada apa-apa yang belaku pada aku... Masa aku sampai ke klinik tiada orang... So dalam pukul 12.35pm aku sudah sampai ke tempat keje semula... Apa yang berlalu tadi aku tiada ceritakan kepada sesiapa pun... Bila sampai aku terus tido untuk hilangkan perasaan terkejut tadi... Aku bersyukur kerana dapat menikmati kurniaannya lagi...

Aku kesian pulak tengok Nd murung masa balik kerja tadi... Aku tahu dia kecewa sebab aku tidak ot hari ini... Kalau tak dia boleh main game dengan kengkawannya... So dia taklah murung macam hari ini... Semalam dia nampak happy saja apabila dapat main game... Hari ini aku memang tak larat hendak ot... Maafkan aku Nd... Hari ini aku tidak mampu nk buat... Aku rasa macam nak pengsan sahaja masa dekat tempat keja...

Apa yang emak aku kata tempoh hari, Sememangnya dia kotakan... Aku dapat rasakan... Hidangan hari ini memang sepertimana dia kata hari itu... Aku tengoknya macam murung semacam sahaja... Aku tak berani nak tegur... Takut-takut silap hari bulan aku kena lazer pulak... Lebih baik aku buat tak tau sahaja... Aku tengok perubahan itu sudah seminggu...

Untuk mencari ketenangan yang terkusut... Aku melihat matahari terbenam dibelakang rumah aku... Dibawah pohon jambu batu, Aku melihat kecantikan matahari terbenam... Warnanya kemerahan menenangkan pikiran aku yang terkusut... Angin-angin yang bertiup sempoi bahasa membuatkan tubuh aku kedinginan... Daun-daun jambu yang seumpama melambai-lambai bila ditiup angin... Rasa tenang sekali...


No comments: