05 March 2007

Pahit Telan Jua

Emak aku baru balik dari menziarah orang meninggal...Tadi masa tiada orang... Hanya aku bersendirian aku kena lazer dengan emak aku... Aku paham maksudnya... Aku hanya pandai meminta bukan memberi... Ini semua gara-gara motor aku rosak tempoh hari... So bulan ini budget aku lari sikit... Aku hanya bagi duit yang aku pinjam hari itu sahaja... Dari pagi tadi lagi aku sudah terasa sesuatu... Cuma aku buat tidak tahu sahaja... walaupun aku nampak macam gembira... Tetapi sebenarnya aku menyembunyikan kegelisahan...Tiada siapa yang menduga apa yang aku pikir masa itu... Biasalah gaji aku bukan banyak sangat... Sudah jelas bil-bil hanya tinggal berapa sahaja... Sebab itu aku sekarang jarang keluar kemana-mana... Kalau tanpa tujuan... Kata orang beringgat sebelum terjadi sesuatu tak diingini... Kalau tejadi sesuatu dekat jalan macam mana? Tetapi orang tidak paham... Orang hanya pandai mengata... Bukan dapat menyelami kesusahan orang lain...

Balik dari kerja tadi aku memang malas hendak balik rumah... Aku tahu akibatnya... Tapi emak aku hendak guna duit itu... Nak beli padi benih... So mahu tak mahu aku balik juga...Masa balik aku hanya diam sahaja atas moto... Pikiran berlegar-legar... Memikirkannya... Balik dari pejabat pos singgah umah Ans jap... Bayar duit kutu... Keluar duit lagi... Heheheeh... Barang-barang dapur belum lagi beli... Ini yang merunsingkan aku dari tadi... Emak selalu merunggut... Hari-hari beli ikan, sayur serta barang-barang basah yang lain kekadang sepuluh ringgit pun tak cukup... Tapi biasalah aku... Aku hanya diam sahaja...

Aku masih tergiang-giang lagi kata-kata emak aku tadik... Esok aku rebus sayur makanlah hangpa... Aku dapat bayangkan perasaannya... Betapa hatinya hancur... Aku tidak banyak cakap... Aku lalu meninggalnya... Aku terus masuk bilik... Aku buka lagu-lagu koleksi Ziana Zain dalam internet... Tiada sesiapa untuk aku mengadu ketika ini... Nd entah kemana tidak balik- balik lagi... Jam menunjukkan 11.30pm... Biarlah dia hendak enjoy dengan kengkawan ...Tinggallah aku keseorangan melayan perasaan sendiri... Hendak luah yang terbuku dihati... Tiada sesiapa disisi... Hanya aku mampu luahkan disini...

No comments: