01 March 2007

Mandi Wap...

Best sangat tadi pergi mandi wap dekat Penanti... Aku baru saja sampai rumah... Terus aku update blog aku nih... Lepas waktu magrib aku pun bertolak... Aku tunggu Amir, Saiful, Abg Ari dekat Desa Murni... Nd tak join sekali... Dia sakit kepala... Masa aku nak keluar aku tengok langit hitam semacam saja... So aku keluar dulu sebelum hujan turun... Nanti emak aku tak kasi keluar.

Sampai Sungai Dua angin bertiup kencang dan diikuti oleh hujan... Itu semua tidak mematah semangat aku... Lagipun aku sudah berjanji... Kalau tak pergi kesian pulak dekat N... Isterinya sudah masak untuk kami... N sudah beberapa kali telah menelefon Amir... Ialah kami sampai lewat sedikit sebab hujan tadi... Bila sampai dekat Desa Murni hanya ada Amir seorang sahaja... saiful belum sampai lagi... Lepas itu baru Saiful sampai... Abg ari belum sampai lagi... Amir sudah beberapa kali call namun tidak dapat... Akhirnya kami bertiga pergi dulu...

Lebih kurang sepuluh minit kami sampai umah N... Baru Mie dan Abang Ari sampai... Kami semua dihidangkan dengan mihun goreng singapore serta keropok... Apalagi kami semua pulun sakan sebab hujan kot... Sedap juga mihun yang dihidangkan... Ramai juga ahli keluarga N yang ada... Aku tengok macam kenduri pulak... Lepas makan kami pun pergi mandi wap...

Kami semua parking motor dirumah N sahaja... Kami semua berjalan kaki ketempat mandi wap... Bayaran Rm5 dikenakan setiap orang... Manakala sesiapa yang hendak urut dikenakan tambahan Rm5. Tapi awas tukang urut ini boleh tahu tentang diri anda... Samaada anda sudah berkahwin... Atau mengenai penyakit tukang urut ini dapat meneka dengan betul... Oleh kerana sudah lewat aku hanya mandi wap sahaja... Cuma Saiful, Mie dan Abang Ari sahaja yang mengurut... Setiap orang mengambil masa selama 20 minit...

Bilik mandi wap dibahagikan kepada dua... satu untuk lelaki... satu lagi untuk perempuan... Setiap bilik mempunyai dua depa lebar... tiga depa panjang... Kiri kanan dalam bilik diadakan dua pangkin... So dalam satu-satu masa hanya boleh masuk 10 orang sahaja... dinding diperbuat dari papan lapis... Serta atap... Kita nampak macam kereta lembu sahaja... Disebelah depan unggun api dinyalakan oleh beberapa pekerja... Kalau kita rasa kurang panas... Kita hanya mengetuk dinding sahaja... Secara automatik api akan dibesarkan...

Mandi wap herba ini... Aku dapat rasakan badan terasa segar... Lengguh-lengguh sendi aku rasa berkurangan... Badan terasa ringan... Bau badan terasa wangi oleh campuram herba serta serai wanggi... Bila berkesempatan aku ingin kunjunginya lagi... Kali ini aku hendak urut sekali...

OK SAMPAI DISINI DULU... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...

No comments: